Cuinant la literatura

Les possibilitats que ofereix aquest bloc pel que fa a activitats són força variades i tenen en compte diversos registres i enfocaments; ara bé, atès que el primer receptor n'és l'alumnat, les propostes van adreçades a les seves característiques i necessitats, tot i que això no és obstacle perquè, fent-hi les adaptacions convenients, serveixin per a altres camps d'interès.
Aquí en teniu alguns exemples:
  • Composició de textos de tipologies diverses a partir d'articles del bloc.
Azafrán (2010): Carlos Murcia & Brian Meier. 3r d'ESO. Institut La Mar de la Frau. Cambrils.
  • Proposta d'un menú mediterrani intercultural, equilibrat en els productes de consum bàsics, i del qual hauran de valorar l'aportació calòrica de cada plat.
  • Invenció d'un plat d'arrel mediterrània: enumeració d'ingredients i quantitat, procés d'elaboració, presentació. L'activitat pot cenyir-se a la redacció de la recepta o afavorir-ne la realització pràctica.
  • Recollida d'informació sobre productes i plats propis d'una determinada zona geogràfica -tenint en compte la procedència de l'alumnat, el lloc on viuen o els orígens familiars-. És recomanable que les fonts siguin orals, de manera que s'incentivi el treball de camp i el tracte amb l'altra gent. La informació obtinguda s'haurà de contrastar i valorar.
Estudi d'un cítric: la taronja (2010). Projecte de recerca de Sònia Gil, Farah Ararou i Clàudia Correcher. 4t d'ESO. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
  • Ús de les noves tecnologies per il·lustrar un text (d'un escriptor o bé del mateix alumne) que tracti sobre algun aspecte de la cuina mediterrània.
Acción cítrica (2010). Activitat lúdica per tancar un treball sobre els cítrics. 1r de batxillerat (literatura espanyola), Institut Gabriel Ferrater, Reus.
  • Anàlisi i comentari d'un text literari del qual es pugui obtenir informació variada i aprofitable en diverses disciplines, o que serveixi de punt de partida per a estudis i treballs més precisos.
  • Estudi valoratiu dels mercats en un període històric concret.
El mercat de Reus: afectat per la crísi (2010). Projecte de recerca de Jordina Bargas i Ona Benach. 4t d'ESO. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
  • Selecció de textos diversos que parlin sobre un producte (p.e. l'oli). L'objectiu és adonar-se que se'n pot fer una interpretació subjectiva (fins i tot metafòrica), una valoració dietètica, un estudi del procés d'elaboració, etc. i que, a més, és present tant en textos antics com en els més actuals.
El vi a Reus (2010). Projecte de recerca de David Mestre, Eduard Martorell i Ricard de Antonio. 4t d'ESO. Institut Gabriel Ferrater, Reus
Joan Manel Serrat: El mal de la tarongina (2010). 1r de batxillerat (literatura espanyola). Institut Gabriel Ferrater, Reus.
  • Elaboració de fitxes amb receptes (o altres informacions) obtingudes de diversos textos literaris.
Ensaladas de naranja en Marruecos, Alemania, Italia, Argentina, China, España (2010). 1r de batxillerat. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
  • Inventari d'obres pictòriques en què aparegui un determinat producte alimentari.
Julio Romero de Torres (2010), 1r de batxillerat. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
Los bodegones españoles (2010). 1r de batxillerat. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
La Venus más naranja (2010). 1r de batxillerat. Institut Gabriel Ferrater, Reus
  • Recull de cites al voltant de la cuina
Citas cítricas (2010). 1r de batxillerat. Institut Gabriel Ferrater, Reus.
És recomanable que la majoria d'activitats es duguin a terme en grup (de 3 a 5 persones) per fomentar-ne el treball cooperatiu.

Centrant-nos en l'àmbit educatiu, en el desenvolupament del projecte establim totes les connexions amb les competències bàsiques, les possibilitats interdisciplinàries i proporcionem un model d'unitat didàctica i els corresponents criteris d'avaluació.

Entenem que l'alumnat que se'n pot servir amb més profit és el de 3r i 4t d'ESO (aquest, a més, ha de dur a terme el projecte de recerca) i, també, el de 1r de Batxillerat (que ha de començar a elaborar el treball de recerca).

Us convidem a participar

Us animem que introduïu els vostres comentaris, que ens envieu adreces útils, altres textos, imatges, i qualsevol informació o suggerència que puguin enriquir aquest bloc.
Esperem que el pugueu aprofitar per a fer activitats als vostres centres educatius (a l'aula, a la biblioteca, al laboratori, en activitats extraescolars i complementàries...), en institucions culturals i lúdiques, o en qualsevol altre lloc de treball que s'hi adigui.

Contacta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ENGRANDEIX EL TEXT